Thailand, dag 10 - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Bernd Nienke - WaarBenJij.nu Thailand, dag 10 - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Bernd Nienke - WaarBenJij.nu

Thailand, dag 10

Door: Bernd en Nienke

Blijf op de hoogte en volg Bernd

09 Augustus 2011 | Thailand, Chiang Mai

Dag 10
9 augustus 2011
Heerlijk geslapen in het Diva Guesthouse. Hier blijven we dus nog drie nachten. Maar helaas, de wekker ging vanmorgen al om zeven uur. Met een goed doel echter: De olifanten.
Eerst hebben we bij een tentje in de straat ontbeten, wasrna we opgehaald werden met een 4WD. In de folder stond een uurtje rijden, maar dat werden er bijna twee. Het weer was ok, weliswaar bewolkt, maar in ieder geval droog.
Toen we aankwamen waren we inmiddels gebroken van de onmogelijke wegen ydie begonnen zodra we de snelweg verlieten. Diepe kuilen in het asvalt en even later helemaal geen asvalt meer. Vanaf daar waar de weg ophield te bestaan, was het nog tien minuutjes lopen naar het olifanten kamp over modderige paadjes en door kleine stroompjes.
In het kamp hebben we ons omgekleed, een korte uitleg gekregen over de olifanten en ze wat banaantjes gevoerd. Uiteraard een halve geheugenkaart volgeschoten met foto's. Daarna was het tijd voor een testrit. Ieder op een eigen olifant een klein rondje door het bos. Bernd had de grootste die er was: ruim twee en een halve meter hoog en moeder van een kleine van een maand oud. Twee en een halve meter is trouwens echt eng hoog!
Na het goedkeuren van ons vervoersmiddel was het tijd voor de lunch. Ze hadden een fried rice met ei in een bananenblad gewikkeld, met wat vers fruit voor ons klaarstaan.
Daarna was het tijd voor het echte werk. Met z'n tweeën op de grijze reus en een half uurtje door de jungle wandelen richting een watervalletje, waar we de olifanten konden wassen. Het op een olifant klimmen is al lastig, zeker als er al ééntje op zit. Verder zit je hier niet in een mandje, maar gewoon op de rug zelf, waardoor je er gemakkelijk af kunt kukelen en je dus beenspieren gebruikt, waarvan je niet wist dat je ze had, om er voor te zorgen dat een val naar beneden uitblijft. Wanneer de olifant dan ook nog eens een hellinkje neemt, maakt niet uit of het naar boven of naar beneden is, dan moet je ook nog eens uitkijken dat je niet voor- of achterover valt. Best spannend dus, maar ook super gaaf om te doen! Onze zorgzame moeder deed nog eens extra spannend door regelmatig te willen kijken waar haar jong bleef, waardoor ze zo nu en dan eens even omdraaide.
Bij het watervalletje hebben we ze gewassen, geschrobt en hebben ze ons natgegooid. Prima tip om alle kleding uit te trekken en achter te laten.
Na een half uurtje waterpret volgde dezelfde weg weer terug naa het kamp, waatna we ons fijn even konden afspoelen en omkleden. Daarna zijn we teruggereden richting Chiang Mai. Met ons was er nog een moeder met haar zoontje en een Italiaans stel mee. Klein groepje dus. Zoon lief wilde naar Tiger Kingdom, een plek waar je echte tijgers kunt aaien. Zo heb je er een aantal in Thailand en na wat research op internet hadden wij al besloten dat dat echt te ver gaat. We hebben ze gezien van een afstandje: Tijgers die er bij liggen alsof ze verdoofd zijn en die, naar wat we hoorden, van kleins af aan geslagen worden om ze te laten gehoorzamen. Jammer.
Rond half zes waren we terug bij Diva en de rest van de avond hebben we weinig meer ondernomen. Wat gegeten in het guesthouse, want het regende inmiddels behoorlijk, en een beetje bedenken en zoeken naar hoe de rest van onze reis er uit zou moeten komen te zien. De vraag is of we naar Koh Tao gaan of dat we die overslaan en inruilen voor Krabi. Wederom zijn tips van harte welkom.