Thailand, dag 15 - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Bernd Nienke - WaarBenJij.nu Thailand, dag 15 - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Bernd Nienke - WaarBenJij.nu

Thailand, dag 15

Door: Bernd en Nienke

Blijf op de hoogte en volg Bernd

14 Augustus 2011 | Thailand, Krabi

Dag 15
14 augustus 2011

Haaien!!!
Die stonden op het programma voor vandaag, gezien het feit dat we gisteravond een veel te dure dag duiken bij Koh Phi Phi hadden geboekt bij een Duitser, met een eigen duikcentrum in Ao Nang. We werden al om tien voor half acht opgehaald bij ons resort, waar we trouwens fantastisch hebben geslapen. Daarna zijn we naar zijn shop gereden om de duikuitrusting, onze gids en nog een andere duiker op te halen. Vervolgens ging het achterin de truck naar het strandje waar wij en onze spullen overgeladen werden in een longtail boat. Daarmee voeren we hooguit 200 meter naar een andere, grotere boot, waarna het ongeveer twee en een half uur varen was naar Phi Phi Lé, over een bijna spiegelgladde Andaman Zee. Onderweg voeren we langs grote rotsblokken die zomaar uit de zee, soms wel 100 meter boven ons uit torenden.
Eenmaal aangekomen op de duikstek, trokken we onze spullen aan en sprongen we overboord. Eenmaal allemaal klaar doken we tot een meter of 20 onder het wateroppervlak. Voor mij was het de 100ste duik en die werd rijkelijk beloond door misschien wel tien blacktips, vriendelijke haaien die niet groter waren dan anderhalve meter. Toch zagen ze er uit als "echte" haaien! Super gaaf. Na een uur onder water te hebben gezeten kwamen we terug omhoog, waarbij bleek dat de eerder zo kalme zee nu voorzien was van golven van ruim een meter hoog. Dat lijkt niet zoveel, maar als een boot meer dan een meter op en neer gaat terwijl je met je volle uitrusting een trapje op moet klouteren, dan is dat wat men noemt: Een hachelijke situatie. We zijn allemaal echter heelhuids aan boord gekomen. Daarna besloot met de beschutting van het eiland op te zoeken door naar de andere zijde te varen, waar het veel rustiger was. De tweede duik hebben we kort daarop gemaakt, waarbij we mooie koralen en veel visjes hebben gezien. Onder andere een murene, lionfish, inktvis, stonefish en heel veel kleine visjes. Het was een aardige duik en voor, wat we begrepen, Thaise begrippen eentje met heel goed zicht. Toch valt het in het niet bij Egypte en daarom hebben we ook besloten om het hierbij te laten. Stiekem zijn we al aan het nadenken over een duikvakantie ergens in het najaar, misschien wel een liveaboard.
Na weer teruggekomen te zijn in Ao Nang, was het inmiddels eb en liep onze boot vast op de zanderige bodem. De kapitein van de boot was klaarblijkelijk ziek en de eigenaar, die nu zijn rol overnam, kende de precieze locatie van de smalle vaargeul blijkbaar niet zo heel goed. Uiteindelijk zijn we door de longtail gered en hebben we de bemanning achtergelaten. Ik neem aan dat ze uiteindelijk wel een keertje los gekomen zijn...
Terug in het Cliff View Resort zijn we het zwembadje in gedoken met uit zicht op, je raadt het al, de kliffen. Heerlijk! Daarna lekker gedouched en hier lekker gegeten. Hier is het trouwens veel goedkoper eten dan in het stadje zelf.
Morgen hebben we een dagje niets op het programma staan, dus gaan we lekker relaxed doen. Wat weten we ook nog niet dus dat horen jullie morgen wel weer!