Thailand, dag 20 - Reisverslag uit Khao Yoi, Thailand van Bernd Nienke - WaarBenJij.nu Thailand, dag 20 - Reisverslag uit Khao Yoi, Thailand van Bernd Nienke - WaarBenJij.nu

Thailand, dag 20

Door: Bernd en Nienke

Blijf op de hoogte en volg Bernd

19 Augustus 2011 | Thailand, Khao Yoi

Dag 20
19 augustus 2011

Het onvermijdelijke is gebeurd.
Vanmorgen werd ik wakker met keelpijn en een vervelend hoestje. Met Nienke gaat het een stuk beter, maar ook zij hoest nog lekker en heeft nog last van haar keel. Het enorme snotteren is echter grotendeels verdwenen.
Toch zijn we om half negen opgestaan en hebben hier bij Nung ontbeten. Daarna hebben we de was opgehaald. Op de een of andere manier hebben we nu nog maar één mini handdoekje terwijl we er vier hebben meegenomen uit Nederland. Eén is er blijven liggen langs de kant van de weg toen we naar Khao Sok gingen, waar die andere twee zijn gebleven is een raadsel.
We hadden gisterenavond bedacht dat we vandaag zelf wat zouden rondlopen in het National Park en dat we de daarna twee "two day, one night" trekkings zouden gaan doen. Eentje naar het grote stuwmeer dat hier verderop ligt, slapend op een rafthouse en daarna eentje in een tentje, naar verschillende watervallen en grotten, zelf koken op een kampvuur.
Maar eerst zelf de jungle in. Nadat we genoeg water hadden ingeslagen gingen we op pad. De ingang ligt nog geen 500 meter van Nung af en daarna ging het over een vochtig pad op en neer door het bos. Erg mooi, erg warm, veel wortels, lianen en bamboe. Je hoort overal beesten, maar ziet ze nauwelijks. Dan is een gids misschien toch wel handig.
Binnen tien minuten waren onze shirts al doorweekt van het zweet. Heerlijk die luchtvochtigheid! We hebben drie kilometer gelopen in vijf kwartier en kwamen onderweg nog wel vogels tegen, vlinders en apen die hoog in de bomen bleven.
Bijna aan het einde was er een klein steil paadje naar een waterval. Die zijn we ingegaan maar eenmaal beneden viel hij wat tegen. We hebben er even wat uitgerust en zijn toen weer naar boven geklommen, om verder te lopen richting een grotere waterval. Helaas, daar aangekomen bleek dat we niet verder mochten zonder gids, dus die waterval hebben we nooit gezien. We zijn maar omgekeerd en teruggelopen. Een stuk terug hadden we een bord gezien dat een plek aangaf om te zwemmen in de rivier, dat leek ons wel wat. Ook daar weer zijn we via een heel steil paadje afgedaald naar de rivier. Kleren uitgetrokken en tegen beter weten in te drogen gehangen aan een boom, en vervolgens klaar om te water te gaan. Nienke stond er net met haar tenen in toen ze gebeten werd door een vis. Na inspectie bleek het om kleine "puffer" visjes te gaan, een cm of vier groot. Natuurlijk vond ik dit onzin en dus stak ik mijn hand in het water om ook gebeten te worden. Dat viel erg mee, dus Nienke zich ook in haar vinger laten bijten. Wederom klaar om te gaan zwemmen. Dit keer stond ik als eerste met mijn tenen in het water en de bijtgrage visjes kwamen er al weer opaf. Dit keer echter beet het kreng me tot bloedens toe in mijn kleine teen! Het idee om te gaan zwemmen was ineens een stuk minder aantrekkelijk en hebben we dus maar overgeslagen.
Eenmaal terug uit het park was ik me niet bepaald beter gaan voelen. We zijn onder de douche gestapt en ik heb een tukkie gedaan. De tweedaagse trekking voor morgen en overmorgen hebben we besloten niet te doen. Daar moet je je toch wel enigszins fit voor voelen. We kijken nog even of we wat anders kunnen doen dat wat relaxter is.
Nienke is nog even in het pikkedonker in haar eentje naar een supermarkt gelopen om gel, water, chocomel, chips en tonic te halen. Onderweg zag ze allemaal vuurvliegjes vliegen, waarbij er één recht op haar af kwam. Even schrikken maar wel heel leuk om ze van zo dichtbij gezien te hebben. Het zijn allemaal vonkjes om vijanden af te schrikken waarschijnlijk.