Thailand, dag 22 - Reisverslag uit Khao Yoi, Thailand van Bernd Nienke - WaarBenJij.nu Thailand, dag 22 - Reisverslag uit Khao Yoi, Thailand van Bernd Nienke - WaarBenJij.nu

Thailand, dag 22

Door: Bernd en Nienke

Blijf op de hoogte en volg Bernd

21 Augustus 2011 | Thailand, Khao Yoi

Dag 22
21 augustus 2011

De laatste week is alweer ingegaan, volgende week liggen we weer in ons eigen bed... Maar nu nog even genieten van Khao Sok.
We voelden ons alletwee fit genoeg voor onze jungletrekking, dus zijn we kwart voor acht onder de douche gestapt en vervolgens gaan ontbijten. Ik denk dat we dagelijks minimaal drie eieren per persoon naar binnen werken. Eten we 's ochtends geen gebakken of scrambled egg, dan wel french toast, of het zit door de overige maaltijden 's middags of 's avonds. Lekker hoor!
Rond half tien werden we opgehaald en samen met nog zes Nederlanders en twee Belgen vertrokken we richting het Chaow Lan meer, waar we na een goed uur rijden aankwamen. Daar zijn we overgestapt op een longtail boat en na nog eens een goed uur varen zagen we ons onderkomen voor de komende nacht liggen. Een rafthouse, idyllisch gelegen in een zij-arm van het meer, met daar omheen alleen maar groene jungle. Heel erg mooi.
Eenmaal aangekomen zagen we pas hoe dit rafthouse in elkaar zat: Enkele grote boomstammen met wat kleinere aan elkaar getimmerd en daarop, alles wat van hout of bamboe is en kan drijven aan elkaar gespijkerd. De hutjes zijn helemaal open, hebben een dakje van bananenbladeren en blijven nog net drijven. Verder zijn ze voorzien van twee keiharde matrassen. Het toilet bevindt zich achter ons, een eind de berg op. De omgeving hier maakt het meer dan waard. Alle spullen eenmaal naar binnen gebracht was het tijd voor een welverdiende duik in het heerlijk warme en super heldere water. Daarna hebben we een lekkere lunch gehad, bestaande uit ommelet, kip, groenten en watermeloen en ananas toe.
Na de lunch was het tijd voor onze eerste wandeling door de bush, richting de Namtaloo Cave. Met de longtail werden we klein stukje verderop aan land gezet en liepen we over een smal paadje (meer de plekken waar de planten iets minder dicht op elkaar groeien zodat je er ook doorheen kunt komen) in de richting van de grot. Het had net nog even behoorlijk geregend, dus alles was modderig en het duurde niet lang voordat Nienke een bloedzuigertje tussen haar tenen had zitten. We moesten een aantal keer een riviertje oversteken, over stenen klauteren en aan lianen hangen om ons evenwicht te bewaren. Een ware survivaltocht dus. Eenmaal aangekomen bij de grot, die bekend staat om een rivier die er doorheen stroomt, stagtieten, kwarts en zelfs een heuse waterval, bleek dat het water binnen al hoog stond door de vele regen. Een paar jaar terug is een groepje toeristen omgekomen, doordat ze overvallen werden door het snel stijgende water. Onze gids nam dan ook geen enkel risico en we zijn maar een meter of 30 de grot in gegaan, wadend door het snel stromende water.
Op de weg terug werden nog wat jonge bamboe scheuten meegenomen voor het avondeten. Nadat we wederom een klein beetje op konden frissen in het meer, werd ons het diner voorgeschoteld. Uiteraard rijst, een curry met aardappel, diverse gefrituurde groenten (boontjes, wortel, ui, aardappel) in een krokant jasje, en zelfs gebakken banaan. Verder een enorme vis die zelfs wij alletwee op hebben. We hebben de foto's!
Na het diner was het tijd voor onze nachtsafari. We wisten al dat het regenseizoen eigenlijk niet de beste tijd is voor het spotten van de plaatselijke fauna, omdat de dieren geen reden hebben om naar het meer te komen voor water en voedsel. Dat vinden ze nu overal. Toch hebben we nog wel het één en ander gezien. Met de longtail zijn we in het aarde donker het meer op gegaan en met de gids op de voorplecht, voorzien van een superlamp, kwamen we dieren tegen zoals vuurvliegjes, uilen, een echte "Van Der Valk" toekan, een civetkat en daarnaast vooral heel erg veel sterren. Tegen tienen lagen we moe maar voldaan in ons drijvende onderkomen, benieuwd naar wat morgen ons zou gaan brengen.