Dag 12: Jökulsárgljufur Thlodgard - Reisverslag uit Húsavík, IJsland van Bernd Nienke - WaarBenJij.nu Dag 12: Jökulsárgljufur Thlodgard - Reisverslag uit Húsavík, IJsland van Bernd Nienke - WaarBenJij.nu

Dag 12: Jökulsárgljufur Thlodgard

Blijf op de hoogte en volg Bernd

22 Juli 2015 | IJsland, Húsavík

Omdat we gisteren pas tegen 12 uur op onze overnachtingsplaats zijn aangekomen zijn we ook vandaag niet heel vroeg uit de veren. Maar zodra we de tent uit zijn komt er een oud IJslands baasje in zijn Defender langs om het geld te innen. Een schappelijke zeven euro.
We doen een snel ontbijtje en rijden een stukje terug naar het noorden. Het nationaal park waar we ons in bevinden heeft de onuitsprekelijke naam Jökulsárgljufur Thlodgard. We rijden langs het ravijn waaruit het grootste gedeelte van dit park bestaat tot we bij de Dettifoss waterval komen. Het is geen Victoria Falls, maar toch komt er hier behoorlijk wat water naar beneden denderen. De omgeving is gehuld in een mist van fijne nevel, dus we zijn blij dat we onze regenbroeken aangedaan hebben, al was dat alleen maar tegen de kou. Het is vandaag, zoals de afgelopen dagen een graad of zeven en het lijkt of heel IJsland onder een permanent dik pak wolken verscholen ligt. Ook vandaag geen zon te bekennen.
Na de Dettifoss rijden we verder naar de bizarre rotsen van Hljódaklettar. Door een enorme vloedgolf in de laatste ijstijd is alle lava weg geërodeerd en zijn basalt rotsen achtergebleven in de meest vreemde vormen. Een fotogeniek landschap.
Nog iets verder naar het noorden vinden we Ásbyrgi, een mooie kloof die geflankeerd wordt door kaarsrechte rotsen aan weerszijden. Daar maken we een wandeling waarbij we via een touw een van de rotsen beklimmen en de kloof op de terugweg van boven kunnen bewonderen.
We keren aan het eind van de middag weer om en rijden een stukje terug tot we bij de camping
Vesturdalur komen die we vlak bij de rotsen van Hljódaklettar hebben zien liggen. De weg maakt via een paar bochten een steile afdaling naar het van bomen voorziene dal waarin deze camping ligt wat een spectaculaire entree maakt. We betalen hier 20 euro voor een nachtje op een nat grasveldje zonder warm water, maar dat is een hele gangbare prijs voor een camping hebben we inmiddels door. We staan hier redelijk uit de wind en dus is het tijd om op de wegwerp BBQ die we hebben gekocht een paar hamburgers te grillen. Daarnaast is hij ook nog eens heerlijk om even naast te zitten, dus dubbel winst!
De was is ook weer gedaan in een IKEA emmertje met water uit een ijskoud beekje dat vlak achter de tent langs loopt en hangt nu te drogen. Tijd om vroeg onder de wol te gaan.