Dag 20: Rivierdoorsteken - Reisverslag uit Hvolsvöllur, IJsland van Bernd Nienke - WaarBenJij.nu Dag 20: Rivierdoorsteken - Reisverslag uit Hvolsvöllur, IJsland van Bernd Nienke - WaarBenJij.nu

Dag 20: Rivierdoorsteken

Blijf op de hoogte en volg Bernd

30 Juli 2015 | IJsland, Hvolsvöllur

Vanaf ons kampeerplekje rijden we verder door gitzwarte asvelden, ten noorden van de Myrdalsjökull. Het landschap is nog even fraai met groene, bruine en rode bergen en diepe dalen, terwijl we links van ons steeds zicht houden op de gletsjer, die ook vandaag met de toppen in het zonnetje ligt.
De rit duurt tot het begin van de middag, omdat de weg langzaamaan steeds meer uit stenen gaat bestaan en dat het tempo niet ten goede komt. Des te meer tijd is er om van het uitzicht te genieten. Ook de nodige rivierdoorsteken kosten wat tijd.
We kruisen de veel bewandelde route tussen Landmannalaugar en Thorsmörk, waar wandelaars normaal gesproken vier dagen over doen. Ook zij moeten af en toe rivieren doorwaden en wanneer wij er met de auto aankomen maakt een Spanjaard daar dankbaar gebruik van om mee te liften. Door alle troep die we in de auto hebben en onze waslijn die langs alle handvatten en haakjes die de auto rijk is loopt is het een beetje opvouwen maar hij past er net bij.
Wanneer we door een langgerekt dal langs de rivier de Krossa de bergen uit rijden, is het tijd om langs de andere kant van de rivier terug het binnenland in te rijden in de richting van Thorsmörk.
De weg is 30 kilometer lang en het kost maar liefst 21 rivierdoorsteken om onze campsite voor vannacht te bereiken.
Onderweg lunchen we aan een picknicktafel onder aan de Gigarjökull, een gletsjertong die van de Myrdalsjökull af langs een steile berghelling naar beneden loopt. Aan de voet van deze tong is een groot gat waar een riviertje met bruin water van onder het ijs vandaan komt. Het is ongelooflijk om te bedenken dat er zoveel ijs ligt dat er op verschillende plaatsen zoveel smeltwater continu kan blijven stromen. De gletsjer is op sommige plaatsen ruim 500 meter dik, maar op oude foto's is goed te zien hoever de gletsjer zich de afgelopen tientallen jaren heeft teruggetrokken. Ook de uitbarsting van de Eyjafjallajökel in 2010 heeft hier een behoorlijke bijdrage aan geleverd.
Vanavond eten we een heerlijk lammetje en kunnen we, tegen betaling van ongeveer vier euro maar liefst vier minuten warm douchen. Dat gaan we zeker doen, want de afgelopen drie dagen hebben we geen douche gezien en koud wassen is hier ook echt koud: het water komt rechtstreeks van de gletsjers.