Dag 15: Uncle Tan - Reisverslag uit Sepilok, Maleisië van Bernd Nienke - WaarBenJij.nu Dag 15: Uncle Tan - Reisverslag uit Sepilok, Maleisië van Bernd Nienke - WaarBenJij.nu

Dag 15: Uncle Tan

Blijf op de hoogte en volg Bernd

05 Juli 2016 | Maleisië, Sepilok

Om half zes worden we gewekt voor de ochtend safari per boot. Na een kop thee stappen we aan boord en varen we twee uur lang over de Lokam, een zijriviertje van de Kinabatangan. We zien veel neusapen, neushoornvogels en makaken, of zoals ze hier worden genoemd: de jungle maffia, omdat ze bekend staan alles overhoop te halen om aan eten te komen.
Als we terugkomen en ontbeten hebben is het de hoogste tijd voor een douche. In een aantal grote tonnen wordt water direct uit de rivier gepompt en met een plastic schep gooien we het koele water, waarvan de kleur dicht in de buurt komt van chocolademelk, over ons heen. In de hitte is zelfs dit heerlijk. Aan het eind van de ochtend doen we nog een korte trekking waarbij vooral de planten en bomen centraal staan. Daarna is het tijd voor de lunch en om een tukje te doen. Het is vandaag zo warm en vochtig dat zelfs in bed liggen niets doen er voor zorgt dat het zweet je uitbreekt.
Eind van de middag gaan we nog een keer per boot op zoek naar wildlife. Grote dieren (olifanten en orang oetans) zijn er weinig, daar is het het seizoen niet voor. Wel zien we weer genoeg apen en vogels en een enkele leguaan.
Na het avondeten is er nog de korte nachttrekking. Die gaat door het woud direct om het kamp gelegen en we komen hier vooral spinnen en kikkers tegen. Ook zien we wat andere insecten zoals duizendpoten en veel slapende vogeltjes. Kennen we Angry Birds? Zoals die dikke rode bijvoorbeeld. Ze zitten te slapen op een takje en je kunt een camera en zaklamp bijna tegen ze aan houden zonder dat ze wakker worden. Mooie foto's dus. Verder waren er een hoop nesten met vuurmieren. Dat was dus oppassen geblazen. Een fransman is twee keer gebeten en die stond te dansen van de pijn. Wij zijn gelukkig bespaard gebleven.
Bij terugkomst is het de hoogste tijd voor bed. Met beiden een eigen tweepersoons matras en klamboe is het 's nachts nog best uit te houden. Met z'n tweeën op één matras lijkt ons, naast veel te klein, te plakkerig en daar beginnen we dus niet aan. Men zegt dat er tijdens het hoogseizoen soms wel 100 gasten tegelijk in het kamp verblijven, maar vannacht zijn we maar met hooguit 18 man. Heerlijk rustig!