Dag 28 - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Bernd Nienke - WaarBenJij.nu Dag 28 - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Bernd Nienke - WaarBenJij.nu

Dag 28

Door: Bernd en Nienke

Blijf op de hoogte en volg Bernd

13 Juli 2013 | Namibië, Windhoek

Van Sossus Vlei naar Windhoek.

We staan vandaag om half zeven op, om alles in te pakken en ons naar het ontbijt te begeven dat om zeven uur voor ons zou klaarstaan.
Iets later, om kwart over zeven komen we aan bij de lodges waar ook het ontbijt geserveerd wordt, maar daar blijkt niemand van iets te weten. Gezien het feit dat we al een bittere smaak over deze campsite hebben omdat ze ons gisteren vergeten waren, besluiten we het er maar bij te laten zitten en op weg te gaan. In ruim vier weken tijd hebben we geen problemen gehad, alles was keurig geregeld en kwam altijd in orde, geen lekke banden, niet vastgezeten, dus we kunnen terug kijken op een hele geslaagde reis. Toch geeft zoiets een naar gevoel zo aan het einde. We hebben de zonsondergang over de zandduinen laten schieten en de kans is groot dat we die ook nooit meer zullen zien. Dan de volgende ochtend ook nog het ontbijt missen is jammer.
Maar goed, we gaan op weg en rijden over de Remhoogte Pass, een mooie route door de bergen naar de binnenlanden van Namibië, richting onze eindbestemming, Windhoek. We komen "per ongeluk" weer door Solitaire en slaan nog een enorm stuk brownie en appeltaart in.
Wat later stoppen we langs de weg voor ons laatste ontbijt in niemandsland. Onderweg zien we nog wat kudu's en bavianen, en steeds meer koeien en geiten met hun hoeders daarachter.
De rit gaat over iets meer dan 300 kilometer gravel en tot aan de grens van de stad blijft het één en al wildernis, met het en der een boerderij.
Om half één komen we aan bij Pension Steiner, waar we de eerste nacht ook hebben overnacht. We laden de auto uit en geven alle overgebleven boodschappen aan het personeel van het pension. Vervolgens rijden we naar een supermarkt voor een broodje voor onderweg morgen. Dan gaan we de auto inleveren bij Asco.
Hoewel we weten dat we niet de eersten, noch de laatsten zijn die hun auto zo inleveren, schamen we ons er bijna voor hoe deze er uit ziet. Zowel de buitenkant als de binenkant zit van top tot teen onder het stof. Daarnaast hebben we eergisteren nog een sterretje in de voorruit opgelopen door een opspringend steentje en heeft Nienke natuurlijk een deuk in de auto gereden.
Het personeel van Asco tankt de auto af en bekijkt de auto daarna vluchtig op nieuwe schades. Het leed valt te overzien en er wordt ons uiteindelijk 120 euro in rekening gebracht. Nog altijd goedkoper dan het afkopen van het eigen risico dat ons 500 euro had gekost en waarbij deze schades waarschijnlijk niet eens inbegrepen waren. Al met al een meevaller dus.
We worden weer teruggebracht naar ons pension en genieten daar in de tuin en het zonnetje van het gebak uit Solitaire.
Vanavond gaan we nog even wat eten bij Joe's Beerhouse, om daarna in een heerlijk bed de laatste nacht in Namibië in te gaan. Morgen worden we om half twaalf opgehaald voor de transfer naar de luchthaven van Windhoek en begint onze 22 uur durende terugreis naar huis.

We hebben uiteindelijk 7261 kilometer gereden, 4430 waren gepland.
We hebben 29 keer de daktent opgezet en weer opgevouwen.
We hebben 980 liter diesel in acht keer getankt.
Nienke heeft 14 chocoladebananen gemaakt.
We zijn vier keer uit eten geweest.
We hebben 1 keer niet gedoucht.
We hebben 120 kilo brandhout opgestookt, met voer pakjes aanmaakblpkjes.
We hebben vier keer ons vlees in moeten inleveren.
We zijn in drie landen geweest en zijn vier keer een grens overgegaan.
We hebben 36 eieren gegeten.
Bernd is 2 keer zijn shampoo vergeten en 1x het afwasmiddel.
We hebben 20 zakjes chips leeggegeten.
We hebben 140 liter water meegenomen en opgedronken.
We hebben 5500 foto's gemaakt en 15 uur aan filmpjes.
We hebben 1xde was gedaan.
We hebben onze truien en lange broeken vier weken lang aangehad.

We hebben drie luipaarden gezien en verder heel veel andere dieren:

Olifanten, giraffen, leeuwen, neushoorns, kudu's, impala's, gekko's, zebra's, spinnen, jakhalzen, aardwolven, torren, vliegen, stekelvarken, gemsbokken, vossen, cheetah's, dik-diks, elanden, nijlpaarden, klipspringers, zwijnen, antilopen, hagedissen, zeehonden, hyena's, eekhoorns, koeien, ezels, konijnen, paarden, flamingo's, hartebeesten, mangoesten, springbokken, krokodillen, struisvogels, lechwe, slang, apen, mangoesten, bushbaby, steenbokken gieren, mariboes, vleermuizen, buffels, bizons, leguaan ........ En heel veel andere vogels.