Dag 25 - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Bernd Nienke - WaarBenJij.nu Dag 25 - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Bernd Nienke - WaarBenJij.nu

Dag 25

Door: Bernd en Nienke

Blijf op de hoogte en volg Bernd

10 Juli 2013 | Namibië, Swakopmund

Van Swakopmund naar Rock Arch.

We liggen vandaag tot maar liefst zeven uur in bed, om vervolgens op te staan en alle spullen in de auto te laden. In Nederland zijn we ooit een campsite tegengekomen, in the middle of nowhere, genaamd "Rock Arch". Deze konden we niet vooraf boeken, dus gaan we vandaag ernaar het katoor van de NWR, Namibia Wildlife Resorts, die verschillende campsites beheert en vergunningen verleent. We blijken er terecht te kunnen dus slaan we onze tweede nacht in Alte Brücke over en gaan we daar vanmiddag naar toe.
Maar eerst ontbijten we nog even voordat we opgehaald worden door Charlie's Desert Tours voor een rit door de zandduinen. Samen met een Brits stel rijden we onder leiding van gids Johnny door het mulle zand ten zuiden van Swakopmund waar hij regelmatig uitstapt om vervolgens in de verte ter aarde te storten en driftig te graven. Als eerste haalt hij een Legless Lizzard naar boven, een klein hagedisje van een cm of 10, zonder pootjes, wat hem meer doet lijken op een klein slangetje.
Vervogens tovert hij een Dancing White Lady tevoorschijn. Dit is een kleine, witte spin, die lijkt te dansen wanneer je hem bestroot met wat zand. Vier van de acht poten gaan dan de lucht in. Bovendien is hij erg giftig.
We rijden verder en zien onderweg een aantal quads voorbij rijden en aan aantal mensen met moeite en een snowboard onder de armen, een duin op klauteren om er vervolgens in 15 seconden weer vanaf te glijden.
Oze gids heeft twee torretjes gevonden die hij bewaart in een leeg waterflesje, zodat hij ze later aan de kameleon kan voeren die hij ons garandeert te kunnen vinden.
Johnny graaft een gekko naar boven, een klein, bijna wit beestje dat alleen 's nachts tevoorschijn komt en overdag blind is.
Niet veel later heeft hij er dan ook een kameleon gespot, maar het diertje, dat regelmatig verkleurt van diep zwart tot bijna geel, heet blijkbaar al gegeten, want de torren laat hij links liggen.
Tenslotte komen we nog een paar Running Lizzards tegen. Kleine hagedisjes die tot wel 55 km per uur kunnen rennen. Degene die onze gids te pakken heeft gekregen, beland echter in de maag van een stern.
We rijden nog wat door de duinen op zoek naar slangen, maar deze laten zich deze morgen niet zien. Wel zien wij nog een paar mooie uitzichten over de duinen en de zee.
Om half één zijn we weer terug bij Alte Brücke en maken we ons op voor vertrek. We leveren de sleutel in en rijden nog even langs de Spar voor een aantal verse producten zoals vlees en sla om daarna naar het oosten te rijden, richting het Naukluft National Park.
De gravelweg gaat over een plateau dat nu en dan prachtige uitzichten geeft over het Naukluft gebergte. Na 100 kilometer gaat de weg over in een 4x4 route die zich nog 20 kilometer door dit onherbergzame landschap slingert. Ook hier komen we een aantal zebra's, gemsbokken, springbokjes en struisvogels tegen. Allemaal veel schichtiger dan in bijvoorbeeld Etosha.
We komen langs Blutkoppe, een rood aandoende berg met enkele kampeerplaatsen daaromheen.
Wanneer we het einde van de route bereiken zitten we ruim 120 kilometer van de dichtstbijzijnde beschaving af, maar vinden we ons doel van vandaag: Rock Arch. Een tweetal rotsen die door erosie uitgesleten zijn tot grote bogen. Één ervan wordt onze kampeerplaats voor vannacht. Er is hier niets, geen elektra, geen water, geen douche. Alleen een enorme leegte en stilte.
We zien een prachtige ondergaande zon en stoken vervolgens een vuurtje om nog een paar lekker wraps in elkaar te zetten. Ze smaken weer uitstekend.
Morgen kunnen we het rustig aan doen en gaan we naar onze laatste bestemming voordat we weer terug rijden naar Windhoek: Sossus Vlei.