Dag 24 - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Bernd Nienke - WaarBenJij.nu Dag 24 - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Bernd Nienke - WaarBenJij.nu

Dag 24

Door: Bernd en Nienke

Blijf op de hoogte en volg Bernd

09 Juli 2013 | Namibië, Swakopmund

Van Damaraland naar Swakopmund.
We staan vanmorgen erg vroeg op, om half zes, zodat we om kwart over zes de campsite afrijden. Vandaag hebben we een rit van bijna 400 kilometer voor de boeg die door het Skeleton Coast National Park loopt, langs de zeehondenkolonie van Cape Cross, en vervolgens eindigt in Swakopmund.
Allereerst willen we tanken bij een tankstation dat vlak bij de campsite ligt. We rijden er maar toe en staan om kwart voor zeven bij één enkele pomp, met een bordje erbij dat ons laat weten dat we vanaf zeven uur geholpen worden. We wachten even, maar om tien over zeven blijkt dat we zelf iemand even verderop moeten gaan halen. Daar krijgen wij te horen dat de pomp alleen bedoeld is voor locals, of in geval van uiterste nood. We raadplegen de kaart en besluiten een ommetje van 80 kilometer te maken om te tanken in Palmwag. Onderweg wordt het landschap steeds bergachtiger en mogen we zelfs een paar keer door een paar centimeter water rijden.
We zien giraffen, gemsbokken zebra's, struisvogels en springbokken. Eenmaal bij de pomp van Palmwag aangekomen blijkt ook deze niet veel meer te zijn dan de vorige. We kunne. Er alleen cash afrekenen, dus maken we ons laatste geld op aan diesel. We vervolgen onze weg door roodbruin gebergte en ontbijten in de schaduw van één van de spaarzame bomen langs de kant van de weg.
Tegen een uur of elf komen we aan bij de gate van de Skeleton Coast, waar we even vrezen niet naar binnen te mogen, omdat we geen geld meer hebben voor de park entree. De Namibiër die het kantoortje bij deze gate vandaag bestriert blijkt echter allervriendelijkst en zonder dat hij vanonze financiële situatie afweet, verstrekt hij ons een gratis permit. We rijden verder richting de kust en merken dat de wind kouder en kouder wordt. We hebben eerder landschappen gezien waar niets was, maar hier is nog minder. Je hebt "niets" en je hebt de Skeleton Coast. Zelfs de Welwitschia haalt het niet in zijn hoofd om hier wortel te schieten.
Op een gegeven moment zien we tussen de uitlopers van de bergen door de zee verschijnen, vergezeld van een dikke mist. We komen aan bij Torra Bay, niet veel meer dan een paar toiletgebouwtjes voor de vissers.
We rijden vanaf dan naar het zuiden en passeren enkele enorme zandduinen. Langs deze duinen, loopt eenzaam, een gemsbok. Wat hij hier doet? Niemand weet het.
We rijden een uur lang langs de kust over een zoutweg en komen een paar wrakken tegen. Zowel hele oude, als vrij ieuwe schepen liggen hier verspreid voorgoed voor anker. De Skeleton Coast dankt zijn naam aan het feit dat hier, voornamelijk vroeger, veel schepen vergingen als gevolg van de dichte mist en de verraderlijke stroming. Stranden betekende voor de bemanning een zeker doodvonnnis. In de wijde omtrek geen zoet water te bekennen en landinwaarts, kilometer ver, meters hoge zandduinen.
We komen aan bij Cape Cross, bekend om zijn zeehondenkolonie. We kunnen hier in principe met creditcard betalen, maar vandaag even niet. De verbinding met de beschaafde wereld is vandaag niet aanwezig. Hoewel de dame van het kantoortje ons gratis naar binnen wil laten, betaalt een alleraardige Zuid Afrikaan voor ons de toegang. We rijden een klein stukje verder en zien vervolgens het strand bezaaid met tienduizenden zeehonden. Het meurt er ongelooflijk en het is er een lawaai van jewelste. Overal roepen zeehonden elkaar of vechten ze om een stukje strand.
We willen lunchen aan het strand, maar het is zo koud en het waait zo hard, dat dat nog niet meevalt. Toch weten we een broodje naar binnen te werken en vervolgen we uiteindelijk onze weg naar het zuiden. Even rijden we door een zeer plaatselijke zandstorm, waarbij het zicht bijna verdwijnt. wanneer we er uit komen zit de auto onder een dikke laag rood zand, door de mist vastgeplakt.
We rijden door Henties Bay, een klein plaatsje, om tenslotte de laatste kilometers naar Swakopmund af te leggen.
Daar aangekomen tanken we de auto weer vol en doen we boodschappen bij de Super Spar. In Swakopmund hebben we twee overnachtingen geboekt bij Alte Brücke. Ze hebben er prima appartementjes, voorzien van een uitgebreide keuken, een douche, apart bad en slaapkamer. We koken er een zalige, met kip, mais en sla gevulde wrap die er goed in gaat. Ook boeken we er een tour voor de volgende ochtend, op zoek naar de kleine dieren van de woestijn.