Thailand, dag 6 - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Bernd Nienke - WaarBenJij.nu Thailand, dag 6 - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Bernd Nienke - WaarBenJij.nu

Thailand, dag 6

Door: Bernd en Nienke

Blijf op de hoogte en volg Bernd

05 Augustus 2011 | Thailand, Ayutthaya

Dag 6
5 augustus 2011

Vandaag onze laatste, halve dag in Kanchanaburi.
We waren van plan eens flink uit te slapen tot negen uur, maar voordat de wekker afging waren we alletwee al lang wakker. Op ons gemakje zijn we opgestaan en hebben we alvast een groot deel van onze spullen in de rugzakken gepropt. We zijn trouwens keurig op pad gegaan met naast wat handbagage slechts 20 kg in onze backpacks. Samen welteverstaan!
We hebben ontbeten met een pannenkoek met banaan en ananas en zijn toen naar de Kanchanaburi, of ook wel Don Rak War Cemetary gewandeld. Hier liggen 6982 Britten, Australiers en Nederlanders begraven die zijn omgekomen tijdens hun gedwongen werk aan de Death Railway. De begraafplaats was de afgelopen twee dagen al open en het had niet meer geregend, dus ook vandaag geen probleem. Iedere dag zijn er mensen aan het werk om de begraafplaats netjes te houden en deze ziet er dan ook super netjes uit.
Na aan een medewerker gevraagd te hebben waar het graf van de overgrootvader van Nienke precies ligt, heeft hij deze aangewezen, even extra schoongemaakt en de sproei installatie uitgezet zodat ze foto's kon maken. Een raar idee dat er hier helemaal familie begraven ligt.
Bernd had een slechte darm-dag vandaag, teveel rijst gegeten? De warmte? Vier keer op een ochtend gemoeten en overal geweest: Het station, het guesthouse en twee keer het Death Railway Museum, dat pal naast de begraafplaats ligt en waar we toen naar toe zijn gegaan.
In dit kleine museum wordt wederom het verhaal verteld over de ontberingen die de krijgsgevangenen hebben moeten doorstaan tijdens hun gedwongen werk aan het spoor. Daarnaast geeft het ook uitleg over de technische details en de uitdagingen waarvoor degenen stonden die er aan werkten.
Na het museum zijn we terug gelopen naar het VN Guesthouse om daar de rekening te vereffenen en nog een half uurtje te wachten op het mini busje dat ons naar Ayutthaya zou brengen. Her en der in het stadje werden wat mensen opgepikt tot het busje propvol zat. Daarna dachten we te vertrekken naar het oosten, maar niet voordat we eerst nog even gezellig een half uur in de rij hadden gestaan om te tanken. Wat wel raar was, was het feit dat iedereen die gas tankte in de auto of het busje bleef zitten, maar wij eruit moesten, omdat het gevaarlijk zou zijn.
Tegen een uur of vijf kwamen we aan in Ayutthaya en hebben we ons af laten zetten in een straat die veel weg heeft van de Khao San Road in Bangkok. Een straat vol met guesthouses afgewisseld door eettentjes en winkeltjes. Een klein probleem: alles zat vol! We hebben het tien keer geprobeerd, maar tevergeefs. Daarna zijn we een paar straten verder gelopen en hebben we daar The Old Place gevonden. Een klein guesthouse met kleine, kale kamers, waar het erg warm is en zonder ramen. Maar wel een toilet waarbij je niet met een emmer aan de slag hoeft om hem door te spoelen. Prima dus voor de komende twee nachten.
We hebben er trouwens heerlijk gegeten. Nienke kip in kokosmelk en Bernd een warme salade van varkensvlees met citroen. Ze hebben een mooi terras dat uitkijkt op de Chaow Phraya rivier en het ligt op loopafstand van veel tempels en ruines.
Daarna zijn we nog even de straat opgegaan voor een avondwandeling, waarbij we eerst een straat in liepen, zonder toeristen, waar een grote avond food-market was. Overal stalletjes met wat er uitzag en rook als heerlijk eten. Als deze er morgenavond weer is, gaan we daar zeker eten. Vervolgens zijn we langs een aantal mooi verlichte tempels gewandeld. Jullie hebben de foto al.
Morgen en overmorgen gaan we er, waarschijnlijk met de fiets, een aantal bij daglicht bekijken.