Thailand, dag 23 - Reisverslag uit Khao Yoi, Thailand van Bernd Nienke - WaarBenJij.nu Thailand, dag 23 - Reisverslag uit Khao Yoi, Thailand van Bernd Nienke - WaarBenJij.nu

Thailand, dag 23

Door: Bernd en Nienke

Blijf op de hoogte en volg Bernd

22 Augustus 2011 | Thailand, Khao Yoi

Dag 23
22 augustus 2011

En jullie hebben het eerste mailtje nog niet gelezen, of daar is nummer twee al weer.
Vannacht hebben we, kort gezegd, kut geslapen. En dat terwijl het licht bij ons om half elf al uit ging. Ten eerste lagen we op keiharde matrassen, meer een soort plank eigenlijk. Ten tweede was het er bloedheet en waren de drijvende hutjes niet voorzien van een fan. Ten derde stonk het er naar benzine, door het aggregaat dat draaide om het één en ander van electriciteit te voorzien. Ten vierde liepen er ratten of collega knaagdieren door ons hutje op zoek naar eten. En ten vijfde was alles vochtig, matras, dekens, kussens.
Maar, zoals eerder gezegd, was het het dubbel en dwars waard. Tegen half zes werd het langzaam licht en omdat slapen toch onmogelijk was èn omdat we het gezang van onze eerste gibbon hoorden, een soort jankend, hoog geluid, dat enigszins doet denken aan een luchtalarm, besloten we maar op te staan. Douchen bestond uit een duik in het meer, dat was heerlijk. We lagen nog maar net rustig rond te dobberen, toen we een eenzame gibbon hoog op een klif in een boom zagen klauteren.
Om zeven uur, nog voor het ontbijt, was het al weer tijd voor onze ochtendsafari, die we weer per longtail boat deden. Na een kwartiertje varen ging de motor uit en gelden we geruisloos over het spiegelgladde meer, met op de achtergrond in mist gehulde bergen.
Niet lang daarna hoorden we de gibbons weer roepen. Dit keer zagen we er een stuk of vier in een boom zitten, rustig aan het ontbijt. Even later werden ze vergezeld door een toekan en een neushoornvogel. We hebben hier een klein half uurtje stilgelegen en gekeken en geluisterd. Daarna zijn we nog een stukje verder gevaren, om tegen een uur of negen weer terug te keren richting ons ontbijt. Je raadt het bijna al: Scrambled egg, french toast, watermeloen en ananas.
Na het ontbijt was er nog een uurtje om te relaxen, voordat we met al onze spullen aan boord gingen voor een trekking van vier uur door de jungle. Eerst nog een stukje varen en eenmaal aangekomen begonnen met een helse klim. Binnen vijf minuten droop iedereen van het zweet en konden kledingstukken uitgewrongen worden. We liepen weer door het woud, klimmend over omgevallen bomen, messcherpe rotsen en steun zoekend aan lianen die zich op onverklaarbare wijze overal omheen hebben weten te groeien. Na een uur of anderhalf waren we boven, en hadden we inmiddels een kameleon, een reuze duizendpoot, hele vreemde spinnen en heel erg veel mieren gezien. Helemaal boven was een grot waar geen water doorheen liep, zoals die van gisteren. Daar liepen we een slang, springende spinnen, een reuzenspin, en vleermuizen tegen het lijf.
Na deze beklimming was het tijd voor de afdaling, die bijna net zoveel zweet kostte. Eenmaal bijna beneden werden we nog wel getrakteerd op een schitterend uitzicht over het meer.
Wederom kwamen we bij een rafthouse aan, in niet veel betere staat dan de vorige, waar we dankbaar gebruik maakten om met kleding en al het verkoelende water in te springen. Daarna lunch. Gebakken rijst met een ommelet.
Het was gisteren super mooi weer en vandaag was het ook prima, zij het bewolkt. Echter tijdens de lunch begon een tropische bui ons het uitzicht te benemen. Het kwam ongekend hard naar beneden maar duurde hooguit een half uur. Daarna werd het snel droog en begonnen we aan het laatste boottochtje richting de auto.
Pas nadat we onderweg nog even gestopt waren om wat aapjes verder te verpesten, door ze vol te stoppen met bananen en lychees, kwamen we rond half zeven terug bij Nung House, waar we meteen onder de douche zijn gesprongen. Even lieten ze ons schrikken, doordat de douche ermee ophield, gelukkig begon de kraan na een paar minuten weer vrolijk te kletteren.
Vanavond hebben we nog een groene curry en een pad thai verorberd en met het Belgische stel wat foto's van de afgelopen twee dagen uitgewisseld. Uitzoeken kunnen we ze niet meer, we willen nu alleen mog maar slapen, dit keer gezelschap gehouden door een flinke hagedis...