Dag 15 - Reisverslag uit Maun, Botswana van Bernd Nienke - WaarBenJij.nu Dag 15 - Reisverslag uit Maun, Botswana van Bernd Nienke - WaarBenJij.nu

Dag 15

Door: Bernd en Nienke

Blijf op de hoogte en volg Bernd

30 Juni 2013 | Botswana, Maun

Van Gweta naar Maun.

Wederom staan we op, vlak voordat de zon opkomt. We pakken in en maken ons klaar voor een redelijk korte rit van zo'n 250 kilometer over asfalt, terug naar Maun.
In Gweta hebben we zowaar weer eens bereik op onze mobiele telefoons, dus we bellen onderweg naar één van de vele kleine vliegtuigmaatschappijtjes die naast vervoer van mensen en goederen in de Okavango Delta, ook scenic flights verzorgen. We kunnen nog terecht en dus boeken we een rondvlucht van een uur.
Nadat we weer wat boodschappen hebben gedaan, komen we om half één op de campsite aan, dezelfde als de vorige keer in Maun: Audi Camp.
Tijd voor een lichte lunch en vervolgens een paar uurtjes relaxen in de schaduw.
Tegen drieën rijden we richting Maun International Airport. De naam doet veel meer vermoeden dan dat we er aantreffen, maar er is zowaar een geasfalteerde start- en landingsbaan, anders dan de stukjes gras of gravel die we elders zijn tegengekomen.
Een Zuid Afrikaan is onze piloot en nadat hij de verplichte veiligheidsinstructie heeft gegeven (onder andere vertelt hij ons waar de nooduitgangen zijn, alsof je die kunt missen in een vliegtuigje van twee vierkante meter) stijgen we op. 150 meter boven de grond vliegen we boven de delta en zien we voor het eerst pas hoeveel water er op het moment is. Over een maand is de delta op zijn piek, dus er is veel water te zien op het moment. We zien wegen die ondergelopen zijn, bomen die her en der nog net boven het water uitkomen en we zien, als kleine stipjes, olifanten, giraffen, nijlpaarden, gnoes, buffels, impala's, lechwe, flamingo's, een krokodil en apen.
De chesna is een mini vliegtuigje, waarbij je bij elke bocht het idee hebt dat je er zo uit valt, helemaal als onze piloot ons een aantal dieren wil laten zien en het vliegtuigje bijna op zijn kant zet voor een scherpe bocht. Her en der zien we ook nog een bosbrandje, maar daar wordt weinig aan gedaan. Door al het water kan het zich ook bijna niet uitbreiden.
Na ruim een uur landen we weer en hebben we een super toffe ervaring gehad.
Terug op de campsite is het tijd om te douchen, maar helaas: vandaag alleen koud water. Het is veel drukker dan de vorige keer, dus misschien lag het daaraan.
We eten een lekkere, maar onwijs hete curry met rijst en kipfilet van de braai. Gelukkig hadden we weer een chocobanaan en verse ananas om te blussen. We vangen in het donker nog een glimp op van de Bushbaby, google hem maar eens. Hij kan in ieder geval enorm ver springen van boom naar boom.
We waren alletwee moe dus zijn we om negen uur richting bed gegaan. Om twee uur bleek een haan zijn horloge verkeerd te hebben staan, want deze was al vrolijk aan het kukelen en stopte niet meer tot de zon opkwam.
Morgen rijden we langs de westkant van de Okavango Delta richting Etsha, om daar te overnachten bij Nguma Island Lodge.