Dag 16 - Reisverslag uit Maun, Botswana van Bernd Nienke - WaarBenJij.nu Dag 16 - Reisverslag uit Maun, Botswana van Bernd Nienke - WaarBenJij.nu

Dag 16

Door: Bernd en Nienke

Blijf op de hoogte en volg Bernd

01 Juli 2013 | Botswana, Maun

Van Maun naar Sepupa.

We rijden vanmorgen naar het noorden, langs de westkant van de Okavango Delta in de richting van de grens met Namibië. Ongeveer 100 kilometer voor de grens ligt het plaatsje Sepupa, waar we zullen camperen bij Nguma Island Lodge.
We rijden langs een groot meer, waar we denken te gaan ontbijten, maar daar eenmaal aangekomen blijkt er niet veel meer te zijn dan een weggetje dat recht het water in loopt, een groot aantal aftandse tentjes onder de bomen waar een groep lokale vissers in bivakkeerde, vergezelfd van een groep mariboes die hopen op een dagelijkse portie visafval.
We ontbijten wat later, als we al een groot gedeelte van de 250 kilometer hebben gereden langs de kant van de weg, waar we meteen een grote hoeveelheid gratis brandhout inladen.
Daarna komen we weer een veterinary control tegen: hier controleert men of er geen verse melk, rauw vlees, enz. meegebracht wordt. Helaas wordt voor de tweede keer ons vlees in beslag genomen en, zo vertelt een alleraardigste Botswaan, vernietigd. Wij denken dat er vanavond iemand anders van onze heerlijke speklapjes en braadworst zitten te genieten. Jammer genoeg zie je het bordje "vetrinary control" pas wanneer je er bijna bent en dus kunnen we het vlees ook niet uit de koelbox halen en ergens anders opbergen. Gelukkig mogen onze diepvries hamburgers en de vacuüm verpakte plakjes spek wel mee.
We rijden verder en komen om één uur op de campsite aan. En hier had Bernd nou zo op gehoopt: we MOESTEN een aantal keer door water rijden om bij de campsite aan te komen. Waar we eerder tijdens onze trip een paar keer voor water hebben gestaan, maar Nienke zo verstandig was om te zeggen dat we daar vooral niet doorheen moesten rijden, hadden we nu geen keus. Een aantal werknemers van de campsite die we tegenkwamen zei ons ook dat we er doorheen moesten rijden. Super tof dus! We zijn er veel vaker doorheen gereden dan noodzakelijk was en hebben de camera in alle standen aan de auto bevestigd om dit spektakel op te nemen.
Eenmaal op de campsite aangekomen, was het tijd voor een gebakken eitje met ons veilig verklaarde spek. Daarna hebben we de tent, die we al opgezet hadden weer ingepakt en zijn we gezellig nog een paar uurtjes gaan spelen met de auto, de camera en het water.
De campsite is top. We zijn, met nog een Zuid Afrikaans stel de enigen hier, omdat een andere groep met bushcaravans niet bij de camping kon of durfde te komen. Zij kamperen nu 10 kilometer verderop in het niets.
We BBQ-en een heerlijk broodje hamburger en banaan in elkaar en bekijken de gemaakte foto's en filmpjes. Het is een latertje als we om tien uur in bed liggen.
Morgenochtend gaan we een mokorotrip maken, oorspronkelijk een uitgeholde boom die met een paal wordt voorgeduwd door de delta, maar tegenwoordig van polyester gemaakt, omdat een boom zo'n 100 jaar nodig heeft om groot genoeg te groeien en een boot maar een jaar of vijf meegaat.
Daarna rijden we naar de grens met Namibië, waar we nog weinig van hebben gezien, en eindigt ons avontuur in Botswana.