Thailand, dag 9 - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Bernd Nienke - WaarBenJij.nu Thailand, dag 9 - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Bernd Nienke - WaarBenJij.nu

Thailand, dag 9

Door: Bernd en Nienke

Blijf op de hoogte en volg Bernd

08 Augustus 2011 | Thailand, Chiang Mai

Dag 9
8 augustus 2011

Het noorden, Chiang Mai.
Onze trein vertrok gisteren om negen uur, iets later dan volgens de dienstregeling. Een klein aapje op het perron vermaakte ons tijdens het wachten. Het probeerde chips te stelen uit een kraampje, ging nog even buurten bij het loket en stapte uiteindelijk op de trein richting Bangkok. Zittend in het open raam bleef hij zitten tot de trein uit het zicht verdwenen was...
Nadat we rond zeven uur vanmorgen in de trein wakker werden, hadden we nog ruim een uur nodig om aan te komen in Chiang Mai. De nachttrein was prima, maar echt goed geslapen, nee. In ieder geval was het vele malen comfortabeler dan een tweede klas zitplek. In een mum van tijd bouwt een heel klein Thais vrouwtje twee bankjes om tot twee boven elkaar gelegen bedjes, die trouwens voor Bernd net te kort zijn om languit in te kunnen liggen, maar die door haar wel netjes opgemaakt worden met een kussen, kussensloop, laken en deken. Verder is er in principe alles: Een beetje vieze wc, wastafels, spiegels enz.
Eenmaal aangekomen op het station stond er bij de drempel een heel leger aan taxi-, tuk tuk- en minibus chauffeurs klaar om de toeristen binnen te halen. We hebben ze genegeerd en zijn buiten even gaan zitten tot de meeste reizigers weg waren. Daarna nog even onderhandeld met een tuk tuk chauffeur, maar die gaf zich al snel gewonnen omdat er verder niemand meer was om weg te brengen.
Zoals we al eerder gedaan hebben deze vakantie zijn gaan zoeken naar een leuk guesthouse.toen we die eenmaal gevonden hadden in de vorm van het Diva Guesthouse, binnen de muren van de oude stad, hebben we het guesthouse dat we hadden gereserveerd afgezegd. Ook hier waren er heel wat kamers vol. Misschien toch niet zo'n stom idee, gewoon ietsnboeken en dan ter plaatse bekijken of je er wel of geen gebruik van maakt. Dat gaan we voor Koh Tao dus ook nog even doen voor we er naar toe gaan.
Aangekomen in Chiang Mai voelt het meteen een stuk minder heet dan we tot nu toe hebben meegemaakt, ik denk een graad of 28 inplaats van 35. Het Diva Guesthouse is het mooiste en schoonste dat we tot nu toe gezien hebben. Daarnaast hebben ze net splinternieuwe matrassen en een kamer kost 350 baht (ongeveer 8,50 euro). De eigenaresse spreekt prima Engels, iets dat ons in de rest van Thailand tot nu toe best wel tegen valt, en heeft ons geholpen met wat suggesties voor de komende drie dagen. Morgen olifanten, overmorgen cooking class en onze laatste dag hier met een scooter naar de Doi Suphet, een berg hier niet ver vandaan.
Na het fiksen van deze tourtjes hebben we een fiets gehuurd en zijn we een beetje rond gaan touren. Onderweg hebben we gelunched en voor het eerst kregen we een glas bij ons flesje water, een porseleinen bord in plaats van een plastic schaaltje en bestek dat niet zo dun is dat het al ombuigt als je er alleen maar naar kijkt. Heb het idee dat het hier net even wat schoner, netter en rijker is. Daarnaast spreken veel meer Thai hier goed Engels.
Het is hier trouwens bewolkt en op dit moment komt het met bakken naar beneden.